SKOLAN

Hej. Tänkte att jag kunde berätta lite mer om skolan nu när jag har gått här i några veckor ;)
8.15 varje morgon blir jag hämatd av Katie som skjutsar mig till skolan :) Skolan börjar 8.40, och det är såklart en klocka som ringer varje gång en lektion början och slutar. Min första lektion är relationships och den lektionen är helt ok. Varje morgon vid 8.42 pratar vad jag tror är rektor i högtalaren och berättar om announcements allså om olika event och sånt, typ möte imorgon för klubbar och sånt. Sen gör man the pledge vilket känns lite konstigt tycker jag :S 
I relationships pratar vi om just nu om samband mellan familjer och samhälle och sånt.. Inte världens roligaste men funkar helt ok, tycker dock inte så mycket om läraren. Hon har sagt att den här klassen är som en "movie class" för vi kollar på en film varje 7-9 vecka. Den här veckan kollade vi på Hatchi. 
Varje lektion är 45 minuter tror jag, vilket inte är så farligt. Men det är bara 5 minuter mellan varje lektion vilket är väldigt stressit eftersom man måste springa fram och tillbaka i hela skolan och oftast har man inte ens tid att gå till skåpet. Jag har också lärt mig att kissa jättesnabbt xD 
Min andra lektion är U.S history vilket är ganska tråkigt har aldrig varit särskilt intresserad av historia plus att det är en junior class. Min tredje lektion är min hatlektion, piano.... Jag trodde det skulle vara en chill-lektion därför valde jag den. Men nej hatar verkligen min pianolektion. Jag är verkligen sämst i min grupp, det är bara 4 nybörjare och jag är 1000 gånger sämre än dem.. Min lärare säger såhär "Lär er den här sången, om 5 minuter kommer jag tillbaka och då ska ni spela upp den för mig". Jag klarar inte av de men alla andra gör det. :| Så jag sätter min volym på väldigt lågt och trycker på några tangenter och hoppas att han inte märker att jag gör fel xD Renate har också piano fast vi har inte samma lektion och hon har en annan lärare som är typ mycket bättre. 
Min fjärde period är foods & nutrition och det är med samma lärare som i min relationship class. Vi har inte ens börjat laga mat, kommer typ börja i oktober. Haha för några dagar sen gav jag henne djungelvrål xD (har typ bjudit halva skolan på det och det är typ bara 3 som gillar de, jättekul att se allas miner XD). Sen dess har hon typ blivit jätteintresserad av vår matkultur i sverige haha, hon hatade såklart djungelvrålen. 
Efter det är det lunch, lunchen är uppdelad i 3 luncher och jag har sista så man är ju lagom hungrig då. Lunchen är bara 30 minuter och man får heller inte lämna kafeterian bara om man ska gå på toa. Jag tar iaf med mig mat hemifrån för i skolan serveras bara typ pizza och sånt. Jag tar med mig en macka som ska föreställa fullkornsbröd men jag tror inte det är så nyttigt haha och så tar jag med mig frukt. Jag blir inte alls mätt på det men man hinner inte äta nått annat. Alla andra tar med sig chips och kakor och sånt :O
Efter lunchen har jag min marketing class och den är helt ok. Vi spelar bara ett spel på datan där man tar hand om en affär haha. Efter det har jag algebra vilket är helt ok det mesta vi gör gjorde jag förra året men lite är nytt också. Det svåraste är typ alla ord och termer inom matten. Min sista lektion är min favoritlektion och det är engelska. Det är min enda bara senior class och jag tycker om folket i min klass och min engelsklärare är min favvolärare hon är så gullig nästan som en mormor. Det jag tycker om är att hon säger idag ska vi göra det här och sen är vi klara så ibland får vi tid över och för några dagar sen kollade vi på handbollsvideos på den tid vi hade över haha. Hon är så gullig hon frågar mig nästan varje dag om jag haft en bra dag. Just nu håller vi på med olika perspektiv och bland annat cultural perspective och då får jag typ berätta hur jag ser saker och ting och sånt och de ställer massa frågor, vilket är ganska kul :P Skolan slutar 3.20 och Katie tar mig hem också hon är så gullig. Varje dag ser likadan ut vilket är ganska långtråkigt.
 
Skåpen här asså så komlicerade. Det tog mig en vecka innan jag lärde mig öppna det och jag var tvungen att fråga typ 10 olika personer om hjälp haha. Renate har fortfarande inte lärt sig haha xD Man måste alltid börja på 0 och sen vrida till vänster och sen till höger förbi nollan och sen till numret och sen till höger igen. Det låter kanske inte så komplicerad men det är avsvårt haha. 
Proven här. Jag har haft 4 prov än så länge, 1 realtionship, 1 food och 2 matte. Vet bara vad jag fått på matten vilket är A woop woop. Minst 85% av proven är frågor där man ska välja a,b,c,d, eller true or false eller fyll i the blanks. Sen är det typ 3 frågor där man får skriva själv. Så det är ganska annorlunda från sverige. Alla skolböcker här är gigantiska väger seriöst 10kg. Juste alla här har ryggsäckar asså sånna man hade när man gick i 2an typ.. Vissa har till och med med typ disney figurer och dora på.. askonstigt. 
 
Idag var det lite annorlunda i skolan, vi hade en övning om det skulle vara en school shooting, de var både för att vi skulle öva och polisen. Sen hade vi oxå ett tornado drill, en övning om det skulle komma en tornato. Halva vår 7th period hade vi ett pep rally. Så alla samlades i idrotthallen och där var alla cheerleaders, dansare, bandet och footballsspelarna så de uppträde och så för att vi skulle tagga till till matchen imorgon. De var ganska kul att se på :) 
 
Imorgon är det inte skola och inte på måndag heller wiieee för det är labor day :D Oj vad långt inlägget blev :P
 
 
 
 


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar